Reislog 4: Het Noorder eiland van 10 oktober - 24 oktober

24 oktober 2015 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Nieuw Zeeland, na de hitte van Australië moeten we hier een jas erbij aantrekken. Dat is wel wennen hoor! Het is hier voorjaar en het weer kan alle kanten op. Maar over het algemeen treffen we het gelukkig: het is elke dag bewolkt, het miessert wel eens wat, maar zien ook vaak de zon en een blauwe lucht. De temperatuur kan de ene dag rond de 20 graden zijn en soms is het wat koeler. Qua natuur treffen we het ook want het is ontzettend groen hier. Veel groene weilanden, veel bos en een mooie kust.

In Auckand halen we weer een camper op en we kunnen er weer op uit trekken. We rijden eerst naar het noorden waar we in Waipoua Forest oeroude bomen zien van meer dan 2000 jaar oud. Het zijn gigantische bomen waarbij wij verdwijnen.

In the Bay of Islands zien we dolfijnen en slaat Frank eindelijk eens wat groots aan de haak. Helaas past niet alles in onze vriezer anders hadden we een paar weken lang een heerlijk stukje vis kunnen eten.

In Hot Water Beach verbrand Mariska haar billen in een door Frank gegraven hotpool en in Hahei wordt (wat we dachten) een rustig stukje kayakken op zee, een pittig stuk peddelen tegen de wind in waar we drie dagen later nog spierpijn van hebben.

En toen kwam de echte entertainment; een bezoekje aan de filmset van de Hobbits en Lord of the Rings. Helaas geen Hobbits thuis maar de plaatselijke kroeg was al open dus Frank zat al vroeg aan het Hobbit bier.

En toen had Frank een andere leuke activiteit gezien, de Waitomo Caves. Ofwel 100 meter abseilen in de cave en daarna stroomopwaarts door de rivier en het grottenstelsel klauteren. Deze grotten zitten vol met glowwormen en zo is het net of je onder een sterrenhemel loopt. Op sommige plaatsen stond het water zo hoog dat we niet konden staan en na een paar uur in het donker onder de grond te zijn geweest was het fijn om het daglicht weer te zien. Super leuk en ook dat hadden we niet willen missen!

Van hieruit zijn we naar Lake Rotorua vertrokken. Samen met Lake Taupo en Tongariro is dit een groot vulkanisch gebied en hier is nog genoeg van te zien. In Rotorua en omgeving kun je verschillende thermale parken bezoeken met mudpools, geisers en pools met kokend water. Ook is er veel te zien over de Maori cultuur. Frank wordt zelfs voor één avond tot chief omgedoopt in een Maori dorp (hij blij dat hij eindelijk ook eens wat te vertellen heeft.....). We kregen hierdoor wel een VIP behandeling en zaten overal vooraan. Tevens heeft Frank de Haka geleerd (volg de kampioenschappen rugby maar, de 'All Blacks' beginnen elke wedstrijd met de Haka)

De volgende dag zijn we naar de Huka Falls gereden, hier gingen we met een yetboat naar de waterval. Een yetboat heeft op snelheid slechts 10 cm water nodig om te kunnen varen. We gingen supersnel en hadden een geweldige tocht. En vervolgens op een free campsite aan een schitterende rivier de nacht doorgebracht.

Vandaag zijn we in Tongariro Nationaal Park aangekomen waar we morgen de Tongariro Alpine Crossing gaan lopen. Een wandeling van ongeveer 7 á 8 uur  en een afstand van 19,4 km door vulkanisch gebied en langs verschillende kraters. Ze zeggen dat het de mooiste dagwandeling van NZ is dus we zijn erg benieuwd. Het was even afwachten of het weer goed genoeg zou zijn om hem te kunnen lopen maar de weersverwachtingen zijn gunstig.

Hierna vertrekken we richting het Zuider eiland waar we ook echt benieuwd naar zijn. We houden jullie op de hoogte!

1. Mark:
    24 oktober 2015
    Altijd super leuk om te lezen. De tangariro is idd super. Ik heb hem half in de sneeuw gelopen. Jullie wellicht ook nu het voorjaar is. Extra gaaf. Enjoy!
  2. Henk:
    24 oktober 2015
    Ik ga echt niet zeggen dat het allemaal fantastisch klinkt
  3. Jeannel:
    24 oktober 2015
    Wat een prachtig verhaal weer met zeer mooie foto's. Vooral die oude bomen: indrukwekkend. Geniet er lekker van!
  4. Patries:
    24 oktober 2015
    Wat een super verhaal weer!!! Het is zo leuk om steeds te lezen hoe jullie genieten!!! Veel plezier en succes met de wandeling! Xxx
  5. Rob:
    24 oktober 2015
    Geweldig, hopelijk gaat t weer goed met je billetjes. Klinkt super. Ook hier jassen weer. We hebben jullie gemist tijdens de verjaardag vorig weekend en sauna gisteren. We hebben een xtra borrel op jullie gezondheid gedronken. Geniet ervan vrienden!
  6. Ans:
    24 oktober 2015
    we vallen van de ene verbazing in de andere, wat een indrukwekkende natuur en wat een gave activiteiten ondernemen jullie. ❤️
  7. Joey:
    24 oktober 2015
    Wat een geweldige foto's weer zeg
  8. Tina & Henk:
    24 oktober 2015
    Weer een leuk verhaal met prachtige foto's.Leuk om zo "mee" te kunnen reizen.Lekker genieten,nog een fijne tijd.Liefs van ons XX
  9. Erika:
    24 oktober 2015
    Wowwww weer. Voel toch wel wat jaloezie :) geniet van elk moment maar dat zal zeker wel!!!
  10. Marjan:
    25 oktober 2015
    Wat een verhaal weer van jullie avonturen. En wat een mooie foto's !!!
    Het is natuurlijk maar een fractie van als je het in werkelijkheid ziet.
    Behalve mooie plekken bezoeken, laten jullie ook je avontuurlijke kant zien. Super allemaal !!!
    De Haka is inderdaad heel erg indrukwekkend. Tijd geleden zag ik hem uitgevoerd door een paar honderd studenten. Ademloos zitten kijken. Daar is onze klompendans niks bij. En Frank als chief, hahaha. Nou Mariska . . . daar kan jij met je verbrande billen niet tegen op.
    Geniet verder van jullie reis !!! Liefs xxx
  11. Esther buth:
    25 oktober 2015
    geweldig weer om te lezen ! Wat beleven jullie veel zeg, toevallig heb ik pas een filmpje gezien van de Haka, zag er wel stoer uit. Weet alleen niet of het zo stoer overkomt als Frank hem alleen gaat doen, hihi. Geniet nog van de laatste weken !!Liefs Dion en Esther
  12. Ruud:
    25 oktober 2015
    Super. Ik volg het rugby op de voet de finale Aus tegen NWZ. Gaat een match worden. Toevallig tijdens het typen net face-time. Schilt weer typen ;-). Veel plezier nog